.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
مشخصات کنسول پلی استیشن ۵ رسما اعلام شد

 

تقریبا یک سال از زمانی که سونی در یک مصاحبه با سایت Wired صحبت در مورد پلی استیشن ۵ را شروع کرد می‌گذرد. ما طبق آن متوجه شدیم نسل بعدی کنسول این شرکت مجهز به نسل سوم پردازنده رایزن AMD و یک پردازنده گرافیکی Radeon Navi سفارشی است.

علاوه بر این از قابلیت ردیابی اشعه سریع سخت‌افزاری پشتیبانی می‌کند و یک هارد SSD سریع‌تر دارد. ولی سونی فراتر از تایید نام «پلی استیشن ۵» و اعلام یک لوگو با ظاهر آشنا جزئیاتی در مورد این کنسول اعلام نکرد.

ولی پس از مایکروسافت که مشخصات کنسول بعدی خود یعنی ایکس باکس سری ایکس را معرفی کرد نوبت سونی رسیده است از رقیب عقب نماند. غول ژاپنی امروز مشخصات کنسول بعدی خود یعنی پلی استیشن ۵ (PS5) را اعلام کرد. گرچه برخلاف همیشه خبری از یک رویداد باشکوه در نیویورک نبود.

 

پلی استیشن 5 1 - مشخصات کنسول پلی استیشن 5 رسما اعلام شد - کنسول بازی, پلی استیشن 5, سونی, PS5

 

معمار ارشد سونی «مارک سرنی» در نهایت در یک رویداد زنده مشخصات این کنسول را اعلام کرد. او تایید می‌کند که پردازنده گرافیکی PS5 دارای ۳۶ واحد محاسبتی و حداکثر ۱۰.۲۸ ترافلاپس قدرت محاسباتی است. این مقدار کمی از پردازنده گرافیکی ۱۲ ترافلاپس ایکس باکس سری ایکس کمتر است، ولی در واقع نباید در عملکرد تفاوتی را حس کنید.

بهینه‌سازی‌های سیستمی دیگری وجود دارد مانند توجه این شرکت روی یک SSD سفارشی ۸۲۵ گیگابایتی که یک جهش قابل توجه نسبت به مشخصات PS4 است. این SSD سرعت انتقال داده‌ به مقدار ۵.۵ گیگابایت در هر ثانیه دارد تا به این معنا باشد رم ۱۶ گیگابایت GDDR6 را در عرض دو ثانیه می‌تواند پر کند و نکته مثبت ماجرا این است که سونی به شما اجازه می‌دهد از یک هارد استاندارد NVMe SSD برای ارتقاء حافظه استفاده کنید، در حالی که کنسول مایکروسافت تکیه به استفاده از کارت‌های حافظه SSD تخصصی ۱ ترابایت دارد.

 

پلی استیشن 5 1 - مشخصات کنسول پلی استیشن 5 رسما اعلام شد - کنسول بازی, پلی استیشن 5, سونی, PS5

 

سرنی همچنین سریعا اشاره کرد که این اعداد ترافلاپ یک راه «خطرناک» برای سنجش قدرت مطلق عملکرد هستند. یک ترافلاپ از پلی استیشن ۵ معادل به مراتب قدرت گیمینگ بیشتری در مقایسه با یک ترافلاپ از پلی‌استیشن ۴ به لطف معماری به مراتب کارآمدتر کنسول جدید است.

با این حال، دقیقا غیرمنصفانه نیست PS5 و Xbox Series X را با یکدیگر مقایسه کنیم چون هر دو از پردازنده‌ها و پردازنده‌های گرافیکی AMD استفاده می‌کنند.

جالب خواهید بود ببینیم در دنیای واقعی این دو کنسول چطور از سخت‌افزار AMD استفاده می‌کنند. پردازنده هشت هسته‌ای Zen 2 این کنسول سرعت کلاک ۳.۵ گیگاهرتز با فرکانس‌های متغیر خواهد داشت، بنابراین سرعت آن در زمان لازم کم شود.

از طرف دیگر ایکس باکس سری ایکس سرعت کلاک پردازنده Zen 2 خود را روی ۳.۸ گیگاهرتز قفل خواهد کرد و توسعه‌دهندگان همچنین می‌توانند تصمیم به اجرای بازی‌های خود با سرعت کلاک ۳.۸ گیگاهرتز بگیرند. سونی همچنین تصمیم به استفاده از ۳۶ واحد محاسباتی RDNA 2 با سرعت کلاک ۲.۲۳ گیگاهرتز با یک فرکانس متغیر گرفته است در حالی که اهالی ردموند سیستم خود را با ۵۲ واحد محاسباتی با سرعت کلاک ۱.۸۲۵ پر کردند.

به ادعای معمار سونی داشتن هسته کمتر با سرعت فرکانس بالاتر به مراتب از تعداد هسته بیشتر با سرعت کمتر بهتر است، چون منجر به افزایش سرعت در پردازش کارهای گرافیکی خواهد شد.

 

پلی استیشن 5 3 - مشخصات کنسول پلی استیشن 5 رسما اعلام شد - کنسول بازی, پلی استیشن 5, سونی, PS5

 

بدون شک سونی در بخش هارد با SSD سفارشی خود و پهناباند خام ۵ گیگابایت در ثانیه و ۸ تا ۹ گیگابایت در ثانیه توان عملیاتی فشرده از رقیب خود جلوتر است. SSD ایکس باکس سری ایکس محدود به پهناباند خام ۲.۴ گیگابایت در ثانیه و فشرده ۴.۸ گیگابایت در ثانیه است.

مجدد این اعداد فقط از نظر معنایی متفاوت است و مشخص نیست عملکرد این دو کنسول در دنیای واقعی چطور خواهد بود. مایکروسافت همچنین پهناباند حافظه اندکی بالاتر GDDR6 با ۱۰ گیگابایت در ۵۶۰ گیگابایت در ثانیه و ۶ گیگابایت در ۳۳۶ گیگابایت در ثانیه دارد در حالی که آمار سونی ۴۴۸ گیگابایت در ثانیه است، به عبارت دیگر کنسول مایکروسافت در این بخش جبران حافظه آهسته‌تر ذخیره‌سازی را می‌کند.

مارک سرنی همچنین در مورد کیفیت صدای پلی استیشن ۵ صحبت کرد. موتور تمپست (Tempest) این سیستم قادر به پردازش صدای سه بعدی با توجه روی حضور و موقعیت است یعنی: نه تنها می‌توانید صدای باد و باران را بشنوید بلکه همچنین احساس می‌کنید در چنین محیطی گیر کردید.

گرچه سرنی نمی‌گوید برای بهره بردن از این سیستم نیاز به یک هدفون با کیفیت بالا دارید چون به کمک هدفون‌های استاندارد و بلندگوهای دو کاناله نیز آن را تجربه خواهید کرد و این شرکت همچنین در حال بررسی نحوه عمل این سیستم در بلندگوهای تلویزیونی، سیستم‌های صدای محیطی و ساندبارها است.

در دراز مدت، حتی ممکن است بتوانید شکل گوش‌های خود را برای یک تجربه سفارشی نقشه‌نگاری کنید، شبیه به نحوه عمل فناوری ۳۶۰ Reality Audio سونی.

 

پلی استیشن 5 2 - مشخصات کنسول پلی استیشن 5 رسما اعلام شد - کنسول بازی, پلی استیشن 5, سونی, PS5

 

همچنین باید بگوییم کنسول جدید سازگاری عقب رو دارد تا صدها میلیون PS4 مطمئن شوند بازی‌های آن‌ها روی کنسول جدید قابل اجرا خواهد بود.

مایکروسافت در بحث اعلام مشخصات کنسول بعدی خود بیشتر پیش رفت. چون به عنوان مثال ما هنوز نمی‌دانیم PS5 چه ظاهری دارد. با این حال، گیمرها حالا خیالشان می‌تواند کمی راحت باشد چون در حال حاضر به نظر می‌رسد پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس عملکردی در سطح مشابه دارند و تصمیم سونی به استفاده از طراحی پردازنده گرافیکی و CPU کارآمدتر ممکن است اجازه دهد قیمت کنسول این شرکت به مراتب حالا کمتر باشد.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.058 seconds.